Hoog, hoger, hoogst! Opwarmen voor de rekenles

Steeds meer scholen laten leerkrachten nog meer betekenis geven aan een rekenles. Naast dat er op verschillende niveaus les wordt gegeven, leerlingen op maat kunnen worden geholpen, wordt er ook in voorzien dat kinderen tijdens de start van de rekenles “al lekker opgewarmd” zijn. Er zijn veel spelletjes te vinden die de rekenvaardigheden van kinderen wakker schudden.

Voordelen van deze opwarmertjes zijn er voldoende, zoals:

  • Kinderen worden klaargestoomd voor weer een uurtje rekenen;
  • Vaardigheden die geautomatiseerd moeten worden, kunnen worden herhaald;
  • Het kost weinig tijd, maar levert veel resultaat;
  • Kinderen vinden spelletjes leuk en beleven de rekenles dus een stuk positiever.

Bureau Bijles heeft een reeks spelletjes ontwikkeld, waarvan “Hoog, hoger, hoogst” in dit artikel besproken wordt. Het is een spel dat vooral in de bovenbouw geschikt is om te spelen.

 

Hoog, hoger, hoogst!

De leerlingen hebben allemaal een kladpapiertje (of beter nog: een klein whiteboard) voor zich liggen. Op het digibord verschijnen vijf dia’s. Op elke dia zijn vier cijfers te zien én elke vorm van bewerking (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).

Het is de bedoeling om met deze vier cijfers het hoogst mogelijke resultaat te verkrijgen door de getallen op te tellen, af te trekken, te delen en te vermenigvuldigen.

Maar ieder getal mag slechts één keer gebruikt worden. Ook de bewerkingen mogen maar één keer worden gebruikt.

 

Voorbeeld

Hieronder zie je een van de dia’s die voorbij komen:

Hoog, hoger en hoogst

De leerling moet dus een zo hoog mogelijk getal maken met de cijfers 2, 9, 2 en 4. Daarbij mag slechts één keer gebruik worden gemaakt van +, -, : en x. Niet alle bewerkingen hoeven aan bod te komen.

Een leerling kan dus beginnen met 2 x 9 (18) en 4 – 2 (2) en deze dan bij elkaar optellen (20). Maar als het goed is, komen ze er achter dat het juist beter is om pas later te vermenigvuldigen. In dat geval kun je het beste beginnen met 9 + 2 (11), 11 x 4 (44) en dan 44 – 2 (42), om alle getallen gebruikt te hebben. 42 is een hoger antwoord dan 20 en degene met het hoogste antwoord per dia is dus de winnaar.

 

Klassikaal van opzet, individueel rekenen

Het voordeel van deze sommen is dat de opzet klassikaal is. Je kunt dit aan het begin van iedere rekenles doen en de hele klas is betrokken. Toch wordt elke leerling gedwongen individueel in de som te duiken. We bieden zowel filmpjes als dia’s aan. De filmpjes zijn ingesteld qua tijd (15 seconden), maar de dia’s zijn door de leerkracht zelf te bedienen. Uiteraard zijn de filmpjes ook op pauze te zetten om langer de tijd te geven.

Als dit vaker in de klas wordt gedaan, is 15 seconden genoeg om tot een antwoord te komen. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n filmpje:

 

Doelen

Welke doelen worden er nu bereikt met het spelen van “Hoog, hoger en hoogst”? We zetten ze hieronder op een rijtje:

  • Kinderen automatiseren bewerkingen als optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen;
  • Kinderen leren strategisch te rekenen (niet direct vermenigvuldigen als het meer moet worden, maar later een groter getal vermenigvuldigen);
  • Kinderen leren razendsnel schakelen tussen deze sommen en bewerkingen;
  • De tafels blijven op deze manier geoefend worden (in elke som moet immers vermenigvuldigd worden);
  • Kinderen leren de getalstructuur beter begrijpen en passen deze vaker toe.

 

Thuis oefenen?

Hoewel we dit materiaal hebben gemaakt voor leerkrachten, is het natuurlijk prima te gebruiken voor ouders die thuis met hun kinderen willen oefenen. Diverse rekenvaardigheden worden hiermee zeer effectief getraind. In principe zijn de tien filmpjes voldoende, omdat ze ook door elkaar heen gebruikt en herhaald kunnen worden. In totaal gaat het om 50 reeksen.

 

Materiaal

We hebben intussen 10 filmpjes online gezet om deze activiteit uit te voeren in de klas. Wanneer er behoefte is aan meer filmpjes, vernemen we dat graag via een reactie of een bericht. Hieronder volgen de links naar zowel de filmpjes als naar de dia’s:

 

 

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *