5 Dobbelspelletjes voor jonge kinderen

Jonge kinderen helpen bij het leren rekenen? Begin dan vooral met het spelen van spelletjes. Zeker dobbelspelletjes, waarbij geteld moet worden, doen veel goeds voor de ontwikkeling van getalbegrip en –besef. In dit artikel hebben we 5 leuke dobbelspelletjes verzameld die je met jonge kinderen kunt spelen en waarbij je enkel maar dobbelstenen nodig hebt. Makkelijk en overal te spelen dus!

 

#1 10 dezelfde

Ieder van jullie krijgt 10 dobbelstenen. Het is de bedoeling om tegelijkertijd te gooien. Degene die als eerste 10 dezelfde heeft, wint.

Uiteraard kun je dit spel ook spelen met 5 dobbelstenen en klein beginnen.

 

#2 5 om 5

Het principe is hetzelfde als spel 1. Je speelt tegelijkertijd met 10 dobbelstenen, maar nu is het de bedoeling dat je 5 om 5 verzameld. Bijvoorbeeld 5 keer de 2 en 5 keer de 6.

Dit spel kun je natuurlijk ook met 8 of 6 dobbelstenen spelen, om te beginnen.

 

#3 Van 1 tot 6

Een ander makkelijk spel is om met 6 dobbelstenen elke worp een keer te gooien. Wie van jullie heeft als eerste 1 tot en met 6 gegooid? Ook bij dit spel speel je tegelijkertijd en hoef je niet op de ander te wachten.

 

#4 Bingo

Spreek met elkaar een getal af, bijvoorbeeld 5. Degene die als eerste 5 gooit (met 1 dobbelsteen) wint. Bij dit spel speel je om de beurt. Uiteraard kun je ook afspreken om met 2 dobbelstenen te gooien en tot 12 te gaan (of nog verder).

 

#5 Wie gooit het meeste?

Het laatste spel vraagt al iets meer van de rekenvaardigheden, maar kun je ook klein beginnen met 1 dobbelsteen. Het is simpel: beide spelers gooien tegelijk. Wie het hoogste aantal gooit heeft gewonnen.

Breid dit uit met 2, 3 of nog meer dobbelstenen. Hiermee zullen de rekenvaardigheden in hoog tempo verbeteren!

Ter variatie kun je natuurlijk ook kijken wie het minst gooit!

 

Meer leuke spellen?

Heb jij nog meer leuke spellen die je met alleen dobbelstenen kunt spelen? Laat ze dan achter in een reactie, zodat meer mensen er plezier van kunnen hebben!

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *