Vind de match! Opwarmen voor de rekenles

Een spelletje om de rekenles mee te beginnen is “Vind de match”. Bureau Bijles heeft kaartjes ontwikkeld voor vier sets kaarten, waarmee je als leerkracht prima de les kan openen.

Ook kan dit spelletje tussendoor gespeeld worden of individueel.

 

Opwarmen

Om de betrokkenheid van kinderen vast te houden moet je als leerkracht steeds creatiever worden. Het opwarmen voor een rekenles heeft meerdere voordelen, zoals:

  • De hersenen worden “opgewarmd”;
  • Kinderen herhalen aangeleerde vaardigheden;
  • Kinderen automatiseren op vaste momenten;
  • Eerder aangeleerde strategieën blijven leven voor de leerlingen;
  • Een spelletje is een leuke onderbreking van de lesdag, zonder dat er veel tijd verloren gaat.

Steeds meer lesmethodes, waaronder RekenRijk, voorzien in opwarmertjes. Het is aangetoond dat leerlingen hierdoor beter presteren en meer opslaan. De kracht van herhaling is nu eenmaal erg belangrijk.

 

Vind de match, een rekenkaartspel

Vind de matchHet spel “Vind de match” bestaat uit 32 kaarten. Op elke kaart staat een getal en een som. Wanneer het spel klassikaal gespeeld wordt, is het de bedoeling dat je op zoek gaat naar de persoon die het antwoord heeft op jouw som.

Als leerkracht kun je de leerlingen opdragen een cirkel te vormen, waarin de sommen en antwoorden elkaar opvolgen. Geef hier een bepaalde tijdsduur voor, zodat de kinderen gedwongen worden snel te handelen (en het opwarmen niet al te lang duurt).

De meeste klassen bestaan niet uit 32 leerlingen. Je kunt als leerkracht dus een aantal kaarten weglaten en zelf meespelen. Houd wel de volgorde goed in de gaten (in de pdf-bestanden volgen de som en het antwoord elkaar op!).

 

Individueel of in groepjes spelen

Dit spel is ook prima alleen te spelen of in groepjes. Daardoor is het in te zetten als remediërend materiaal.

 

Alleen spelen

Wanneer een leerling het spel alleen speelt, kan het de kaarten door elkaar schudden en steeds de som uitrekenen en dan het antwoord erbij zoeken. Vervolgens rekent hij of zij de volgende som uit, tot de hele stapel doorgewerkt is.

 

In groepjes

De kinderen krijgen ieder een stapeltje van de kaartjes. Eén van de kinderen begint en gooit een kaart op. De kinderen rekenen de som uit en zoeken in hun eigen stapel naar het antwoord. Daarmee verschijnt vanzelf de volgende som.

Omdat antwoorden er soms meerdere keren in zitten (omdat meerdere sommen tot dat antwoord leiden) is snelheid hierbij ook een leuke spelfactor.

 

4 kaartspellen

Vooralsnog hebben we 4 kaartspellen ontwikkeld, zodat het spel in alle groepen gespeeld kan worden. Onderstaand overzicht is een richtlijn:

Hieronder een voorbeeld van elk kaartspel. De kaartspellen hebben één kleur, zodat te zien is welke kaarten er bij een reeks horen. De kaarten zijn in principe niet door elkaar te gebruiken, hoewel antwoorden elkaar zullen overlappen.

vind-de-match

Printen, knippen en lamineren

We hebben het materiaal bijgevoegd in PDF-bestanden. Door de middellijnen uit te knippen krijg je uit elk A4-tje vier kaarten. Om ze langer bruikbaar te houden, adviseren we om de kaarten te lamineren. Je kunt ze dan in een laadje of bakje bewaren en vaker gebruiken.

 

Help jij ons mee?

Wat vind jij van dit spel? Suggesties en tips ter verbetering zijn altijd welkom. Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op via het contactformulier.

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *