Rekenen | Inhoudsmaten omrekenen (instructiefilmpje)

rekenen met inhoudsmatenHoeveel liter is 6 cl? En hoeveel ml is 1,5 liter? Het zijn vragen die leerlingen vanaf groep 6 gesteld worden. Zowel op de Cito-toetsen van groep 6 als in de meest gebruikte lesmethodes voor rekenonderwijs komen vragen met betrekking tot inhoudsmaten voor.

Maten en gewichten

Rekenen met inhoudsmaten is een onderdeel binnen maten en gewichten. Hieronder vallen ook rekenen met meters en gewichten. Deze rekenvaardigheden dragen onder meer bij aan het ruimtelijk inzicht van kinderen, maar ook worden er bewerkingen mee geoefend.

Oefenen met inhoudsmaten

Omdat wij veel vragen kregen over rekenen met inhoudsmaten, hebben we een instructiefilmpje gemaakt. Hieronder wordt uitleg gegeven over rekenen met inhoudsmaten. In het filmpje volgen ook enkele opdrachten, welke kinderen kunnen maken. Zo bereidt u uw kind goed voor op rekenen met inhoudsmaten op school.

Voor de antwoorden moet u hier zijn.

Handige tips voor rekenen met inhoudsmaten

Inhoudsmaten kunnen behoorlijk ingewikkeld zijn. Het gaat namelijk niet alleen om milliliters (ml), centiliters (cl), deciliters (dl) en liters (l). Er is een veel groter geheel: het metrieke stelsel. Daarin hebben we het over kilometers, millimeters, centimeters, grammen, kilogrammen en hectogrammen. Het heeft dus weinig zin om zomaar wat aan te modderen met deze droge gegevens. Het is van belang om het rekenen zogezegd inzichtelijk te maken. Wanneer een kind moet rekenen met kilometers is het wel handig dat hij of zij zich daarbij een voorstelling kan maken. ‘Een kilometer is van hier tot aan de bakkerij aan de Dorpsstraat’ is al behoorlijk inzichtelijk, want dan kan een kind zich bij die afstandsmaat een voorstelling maken.

Referentiematen

Die vertaalslag van kilometer naar ‘dat is tot aan de bakkerij’ noemen we een referentiemaat. Er wordt gerefereerd naar iets dat deze lengteafstand vertegenwoordigd. Het wordt leerkrachten op de Pabo al aangereikt om vooral met referentiematen te werken. U kunt dat als ouder ook doen. Houd het lijstje van het metrieke stelsel er eens een dagje bij en kruis aan wat u met uw kind tegenkomt. Die vrachtwagen, hoe lang is die? Een meter of zes, zeven? En dat suikerklontje is ongeveer 1 kubieke centimeter (net zo groot ongeveer als een dobbelsteen). Door op die manier te refereren naar maten maakt u het een stuk eenvoudiger voor uw kind om ermee te rekenen.

Boodschappen doen

Wilt u echt een goede vertaalslag maken? Neem uw kind dan mee naar de supermarkt. Daar staan stellages vol met inhoudsmaten. Pakken melk, flessen cola, zakken chips, plakjes kaas, noem het maar op. Grammen, liters, centiliters en kilogrammen vliegen je om de oren. Het kan goed zijn voor kinderen om te beseffen dat dít nu eigenlijk die inhoudsmaten zijn waar hij of zij mee bezig is.

Onderweg

Ook onderweg spelen referentiematen een belangrijke rol. Weet uw kind al dat de afstand op de borden in kilometers wordt uitgedrukt. Hoeveel kilometer is het nog rijden naar Amsterdam? Hoeveel voetbalvelden is dat achter elkaar (wetende dat een voetbalveld 100 meter lang is)? En wat betekenen die hectometerpaaltjes langs de snelweg? Hoe lang zal de afstand tussen die paaltjes zijn? Hoeveel van die paaltjes staan er dan nog van hier tot aan Amsterdam?

Reageer!